FBemailTwitterlinklink

2.01.2015

•••••


Koronkowe, delikatne staniki robią od jakiegoś czasu furorę, dziś pokażę jak samemu uszyć sobie podobny :)




To moja stanikowa forma. Jak ją zrobić? Na upartego można wykorzystać jakiś stary stanik (nie push-up) lub górę stroju kąpielowego ale w tym przypadku myślę, że lepiej zrobić formę.



Zaczynamy od wymierzenia piersi, przez jej środek, poziomo i pionowo. Chodzi konkretnie o obszar miseczki, więc nie musimy mierzyć dokładnie z pomiędzy piersi aż do pachy, to samo z linią pionową może być dłuższa lub krótsza ważne by mierzyć zaczynając z pod piersi.

Teraz będziemy rysować taką konstrukcję. I nie jest to takie skomplikowane na jakie wygląda :) A jeśli ktoś chce to może sobie zapisać ją na komputerze lub wydrukować :)



Załóżmy że nasze wymiary to 20/18 cm. Na papierze rysujemy prostokąt o wys 20 i szer 18 cm, Oznaczyłam rogi prostokąta P1, P2, K1 i K2. Odcinek P1-P2 to nasza podstawa. Wyznaczamy środek prostokąta(zielona pionowa linia), następnie odmierzamy od niej 0,8cm w lewą stronę i rysujemy linię równoległą do lini środkowej i przedłużamy ją o 1cm w dół (koniec oznaczyłam zieloną literką A). Z tego miejsca odmierzamy po 0,7cm w lewą i prawą stronę, powstają punkty C1 i C2. Ponownie od zielonego A, odmierzamy 5cm w górę powstaję punkt C3, następnie od niego 1cm jeszcze raz w górę i mamy punkt C4.

Z punktu P1 odmierzamy 1,5cm w górę i pojawia sie punkt S1. Od P2 odmierzamy 0,5cm w lewą stronę, powstaję punkt P3. Ponownie od punktu P2 "idziemy" 5cm w górę, mamy punkt S2 i od niego wymierzamy kolejne 5cm w górę, powstaję S3, Następnie z  punktu K2, 1cm w lewo i mamy K3.

Teraz łączymy punkty :) S1 z C1; C1 z C3; C4 z K1 oraz P3 z C2; C2 z C3; C4 z K3; K3 z S3; S2 z P3.Mamy już ogólny zarys naszej formy. Najgorsze już za  nami :D

Od punktu C4 wymierzamy 1/4 naszego odcinka K1-C4 (czyli na pół i połówki znowu na pół :P) mamy punkt C5, następnie od niego rysujemy prostopadłą i odmierzamy 1cm, powstaję C7. Łączymy K1 z C3 i C7 z C4. Analogicznie postępujemy w drugiej części miseczki. Na koniec na odcinku S1-C1 odmierzamy od C1 0,5cm, oznaczyłam ten punkt Ca.

Teraz zostało nam modelowanie czyli nadanie bardziej zaokrąglonych kształtów można zrobić to za pomocą linijek zwanych krzywikami albo po prostu "od ręki". Zielonym flamastrem zaznaczyłam ostateczną formę stanika :) Jeśli wasza wygląda podobnie można wycinać :)

Po przyłożeniu do siebie dwóch części, brzegi oznaczone czerwona linią powinny idealnie się ze sobą nakładać, jeśli tak nie jest, można troszkę przyciąć nożyczkami tu i ówdzie.



Teraz szycie :) Potrzebujemy kawałka koronkowego materiału, najlepiej z dodatkiem lycry, gumek/tasiemek/sznureczków oraz zapięcia. 



Jeśli nie chcemy wykańczać  brzegów tasiemką czy obrzucać ich maszyną, możemy użyć koronki z taśmy, moja ma  17cm szer. i kroimy elementy przykładając formę w ten sposób : zewnętrzny brzeg formy do fabrycznie wykończonego materiału z zapasem ok 1,5 cm a na szew wewnętrzny 0,5 - 1,0 cm.



Tak samo robimy z drugą miseczką, pilnując prawej strony materiału, następnie zszywamy środkowe szwy



Odmierzamy z gumki długość ramiączek (nie powinny być za długie bo wtedy nie podtrzymają biustu ani też za krótkie) oraz nasz obwód pod biustem (odejmijmy ok.3cm od miary wyjściowej, tu też nie powinno być za luźno). Ja chciałam ramiączka z koronką więc z tasiemki odmierzyłam o 10cm dłuższy kawałek niż gumka



I zszywam mocno naciągając gumkę, wyszły takie fajne marszczone ramiączka, przyszywam je do góry miseczek :)




Teraz dół stanika, do jego wykończenia użyłam elastycznej lamówki, tutaj z już przyszytym zapięciem, można użyć zapięcia na haftki ale wtedy musimy pomyśleć o szerszym dole 




Ustalamy środek przodu naszego wykończenia, od niego odmierzam po 1cm po bokach i od tych miejsc zaczynam upinać miseczki ale można też to zrobić od samego środka. Ja moją lamówkę rozprułam i wsuwałam miseczki w jej środek, mocuje też drugie końce ramiączek, po dokładnym upięciu zszywam delikatnie naciągając.




Stanik gotowy :) 




Mam nadzieję że wszystko w miarę jasno opisałam i ktoś skusi się na uszycie swojego stanika, gdyby ktoś miał problem np. z formą, proszę pisać w komentarzu a postaram się pomóc :)


nici do szycia ____________________________________________________

Pozdrawiam 

Kinga

_______________

23 komentarze:

  1. Świetny tutorial! A biustonosz wyszedł piękny, delikatny :)

    OdpowiedzUsuń
  2. świetny pomysł! fajnie że wróciłaś :*

    OdpowiedzUsuń
  3. jest przepiękny, szkoda że ja takiego nie mogła bym założyć....

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny biustonosz! wyszedł fantastycznie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Rozumiem ze pod biustem jest lamowka tylko, nie jest ona w żaden sposób rozciagliwa ? nie ma tam gumki żadnej ? wydaje mi sie że tak 'na sztywno' jest chyba trochę niewygodnie czy sie mylę ?:) a moznaby dol zrobić jak ramiaczka żeby była jednak gumka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta lamówka też jest rozciągliwa jak gumeczka:) Ja użyłam o takiej https://www.tkaniny.net/104-11341_elastyczna-lamowka-13.html?$category=1ii4dpj1kq5
      Ale można użyć też takiej gumki jak do ramiączek, ozdobnej taśmy czy tez koronki, ważne żeby wszystko czego używamy było elastyczne :)

      Usuń
    2. Ooo nie wiedzialam, że są takie elastyczne lamówki :) Super ! Jak tylko uda mi się wszystko skompletować i znaleźć chwilę czasu to będę szyć, bo jest piękny :)) Mam nadzieję, że też wygodny :) Świetny tutorial, jeśli będę miała wątpliwości to się zwrócę z zapytaniem :) Powiedz tylko tę lamówkę jak zszywałaś na dole to naciągając szyłaś normlanie ściegiem prostym ?:)
      Kurczę muszę pomysleć o majteczkach do kompletu... :P

      Usuń
    3. Tak ściegiem prostym i lekko naciągałam :) Co do wygody, jeśli nie mamy zbyt dużego biustu i dobrze się wymierzymy, powinien świetnie spełniać swoja rolę :)

      Usuń
    4. Świetnie, więc w najbliższym czasie sie uszyje :)
      a nie masz może jakiegoś sposobu, wykroju na majteczki do kompletu :D bo znając zycie jak zacznę sama kombinować to mi nie wyjdzie :p

      Usuń
    5. Jeśli chodzi o gatki, to mam wykrój na dół kostiumu kąpielowego w szkolnej książce ale są one takie "retro" i nigdy go nie wypróbowałam, pewnie trzeba by było pokombinować. Ale w sieci znalazłam taki tutorial z formą do pobrania : http://so-sew-easy.com/make-your-own-lace-undies-tutorial-and-free-pattern/
      Tylko nie wiem czy taki krój gatek by Ci odpowiadał :)

      Usuń
    6. No spore opóźnienie mam, ale w końcu uszyłam staniczek :) Dziękuję bardzo za tutorial :))

      Usuń
  6. Kapitalny pomysł i wykonanie. Ja pewnie takiego efektu nie osiągnę, ale spróbuję z czystej ciekawości. Zobaczymy co mi wyjdzie;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio myślałam nad uszyciem takiego stanika. Super Ci wyszło.

    OdpowiedzUsuń
  8. świetny blog! pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy była by opcja zrobienia takiego na zamówienie?:) Jaka była by cena? Bardzo mi zależy..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie robie takich staniczków na zamówienie :( ale jest wiele polskich stron na których można takie kupić za przystępną cene. Pozdrawiam :)

      Usuń
  10. śliczny,ale jeszcze trzeba mieć co do niego włożyć...

    OdpowiedzUsuń
  11. Przepiękny! i bardzo bardzo dziękuję za takie dokładne zdjęcia i opis :) będę korzystać!!

    OdpowiedzUsuń
  12. No proszę, druga Kinga w blogosferze, która szyje biustonosze!! CUdownie, doczepiam się do bloga :-) Ten delikatny wyszedł ślicznie i do tego przepracowałaś temat od podstaw, gratuluję, wiem ile to pracy :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Super, że pokazałaś sposób na własną formę :) Uszyłam podobny, ale z gotowej formy i bez poprawek nie pasował. Już dzisiaj zabieram się za konstruowanie :) Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Po wymierzeniu wszystkiego i wycięciu fragment który zaznaczyłeś czerwonym jest całkiem innej długości niż ten drugi wiec nie da się tego zszyć. Nie chce na oko wycinac zeby nic nie zepsuć. Poradzisz coś ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy na pewno dokładnie się wymierzyłaś i czy różnica jest bardzo duża? Możesz jednak podciąć trochę i spróbować zrobić jedną miseczkę "próbną" z kawałka elastycznego materiału np. starej bluzki, jeśli boisz się od razu ciąć ładny materiał, i zobaczysz czy trzeba coś poprawić. Napisz jak wyszła ta próba, jeśli dalej coś będzie nie tak, będziemy próbowały to naprawić. Szycie to często metody prób i błędów :)

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz po sobie ślad :) Można dyskutować, radzić, pytać, krytykować i chwalić. Nie musisz spamować i reklamować swojej strony, jeśli jesteś na bloggerze czy google+ na pewno do Ciebie trafię ;)